Tags

, , ,

Het moment is daar: er komt een mail van juf in mijn inbox. Het thema bij de kleuters is beroepen en de juf van Joris (4) vraagt welke ouder het leuk vindt om wat over zijn of haar beroep te vertellen. Aangezien ik altijd Karlijn thuis heb op mijn thuisdagen en ik op die momenten dus niet kan assisteren bij activiteiten op school waar wel assistentie van ouders nodig is, besluit ik om een dagdeel van mijn werkdag te besteden aan muziek bij de kleuters. Ik bied aan om een muziekles te verzorgen.

De juf van Joris én alle andere kleuterjuffen zijn zo enthousiast dat ik de vraag krijg of ik ook de drie andere kleuterklassen een half uurtje muziekles wil geven. En ik denk: als ik voor één klas een les voorbereid, kan ik hem net zo goed vier keer draaien. Bovendien heb ik helemaal geen ervaring met kleutergroepen; voor mij een mooie mogelijkheid om zo ervaring op te doen. We prikken een datum en ik ga aan de slag met de lesvoorbereiding. Gelukkig krijg ik feedback van mijn schoonmoeder – is jarenlang kleuterjuf geweest – en wil ‘mijn’ pianiste Alma meespelen op de piano. Uiteindelijk heb ik meerdere activiteiten klaar staan; heb ik wel een volgorde gepland, maar laat ik het aan het moment zelf over wat we precies gaan doen en hoe ik de activiteiten daadwerkelijk invul. Het improviseren gaat me inmiddels al steeds makkelijker af.

En dan is het de dag. Ik breng Karlijn wat eerder naar het kdv; Joris mag even meehelpen als we alles klaar zetten (wat is hij trots :)) voordat ik hem naar de klas breng. Joris zijn klas mag als eerste. De kinderen komen binnen en ik mag aan de bak! Elke volgende groep gaat beter, Alma en ik blijken elkaar ook in deze setting al improviserend heel goed aan te vullen en na de vierde groep ben ik best tevreden!

Alle kleuters kennen in elk geval drie liedjes: We maken een kringetje, Haantje de voorste en Dag dag dag. Ze weten nu ook allemaal dat ik de moeder van Joris ben en dat mijn beroep muziek maken is. De meeste kleuters hebben zelfs geprobeerd geluid te krijgen uit de dwarsfluit (lang leve de proeffluit die ik vorig jaar heb aangeschaft) en het lukte zelfs enkele kleuters om er daadwerkelijk geluid uit te krijgen! Ze hebben lekker rustig en lekker gek gedanst op twee muziekstukjes van Alma en mij. We hebben ons helemaal uitgerekt en zijn even gaan slapen terwijl Alma Einaudi speelde, zodat we heel goed naar de piano konden luisteren. We hebben peren geklapt, appels gestampt en hele zachte sinaasappels getrappeld. De banaan en kiwi kwamen zelfs ook nog even langs.

En ook kreeg ik (warempel :)) nog heel veel zwaaitjes van enthousiaste kleuters en kleuters die bijna vochten om mijn hand vast te houden. Bijna alle juffen en meesters deden gewoon mee – de volgende keer mag iedereen lekker mee doen (iets met goed voorbeeld doet volgen…?) – en de kinderen konden zich even heerlijk uitleven. Maar ook konden ze af en toe goed luisteren.

Mijn conclusie: ik had al verwacht dat het bij elke klas beter zou gaan. Dat klopte. Maar door mijn goede voorbereiding was zelfs de eerste klas niet complete chaos. Het was ook minder vermoeiend dan ik dacht. En zelfs zo leuk dat ik het best nog wel eens zou willen doen. Maar niet elke dag 🙂

(Mocht je een video-indruk willen hebben: juf Ingrid heeft een compilatie gemaakt! Zie hier.)

kleuterles

Advertenties